Roadtrip Kroatië: 23 juni 2012 - 14 juli 2012

Een klein stukje van Istrië tot helemaal in het zuiden, Dubrovnik

Hoi iedereen,

Hier zijn we nog eens! We hebben nog niet zo veel op onze blog kunnen zetten, maar dat heeft twee oorzaken. Wifi is hier eerder een luxe dan een algemeenheid. En overdag is het hier zo broeierig warm, dat we tot de conclusie zijn gekomen dat het s avonds aangenamer is om te bezoeken. Onze rondreis in Florida was warm, maar dit is echt nog warmer (ongelofelijk maar waar!!) Het is hier ook hoog seizoen, bijgevolg zijn de meeste bezienswaardigheden tot s avonds laat open. En daar profiteren we dus van!

De afgelopen dagen hebben we redelijk wat afgereden en bezocht.

In het begin van de week, hebben we het laatste stukje van Istrië bezocht (in het noorden van Kroatië). Van Pula zijn we doorgereden naar Rijeka. Onderweg hebben we nog enkele kleine stops gemaakt, bij oude nederzettingen.

In RIjeka zelf, hebben we een poging ondernomen om de koelte wat op te zoeken. We hebben een bezoekje gebracht aan het nationaal park Risenjak. Ris staat voor linx, dus die leven er dan ook inj het wild naast de bruine beer, de wolf en de ree. Maar niets van dit wild zijn we tegen het lijf gelopen.

In het infocentrum hadden ze ons twee wandelingen aangeraden, allebei 'easy'. De eerste wandeling veel heel goed mee, dus zagen we de tweede natuurlijk ook wel zitten. Die tweede wandeling viel wat tegen en kon zeker geen easy wandeling genoemd worden... Van alle wandelingen die al ondernomen hebben op onze vakantie avonturen, was dit ongetwijfeld de zwaarste! We hebben zowat de longen uit ons lijf gewandeld. De wandeling leidde naar een waterbron. We zijn 230 meter moeten dalen, dat was al geen pretje voor de knieën. Maar die 230 meter moesten we achteraf natuurlijk ook nog naar omhoog. Het was buiten slechts 25° graden, maar we hebben ons kapot gezweet!

Vervolgens zijn we doorgereden naar Split. Onderweg nog een bezoekje gebracht aan Zadar, opnieuw een gezllig stadje met Romeinse overblijfselen. Broeierig warm wel, en spijtig genoeg lag ons zwemkledij nog in de auto, dus een frisse duik in de zee zat er tot onze grote spijt niet in.

Split zelf viel een beetje tegen. Het heeft ons bloed, zweet en tranen gekost om onze plaats van overnachting te vinden. Het was er warm en het stilkte het er van het volk. Vooral al die mensen waren er te veel aan, de afgelopen dagen hadden we in alle rust kunnen doorbregen.

Split heeft een grote archeologische site met Romeinse overblijfselen. Allemaal UNESCO werelderfgoed. Allemaal super chique. Spijtig was wel dat het allemaal commercieel was uitgemolken. De oude sites zijn nu opgevuld met winkels en restaurants. Fresco's op de grond liggen er onbeschermd bij en worden kapot gelopen door de toeristen.

Blij dat we uit deze stad konden vertrekken, zijn we ons aan een kanotochtje gaan wagen in de Cetinavallei, in het nabijgelegen Omis. We hadden ons aan een rustig kanotochtje verwacht. We vonden het al verdacht, toen ze ons in het agentschap zeiden dat er een begeleider meeging.

Eenmaal op bestemming toegekomen, bleek dat het om een raftingtocht ging, maar dan met een (opblaasbare) kano. Nog van een iets hoger niveau dan de raft.

We zijn er een beetje met knikkende knieën aan begonnen, maar het was echt geweldig!! Gelukkig hadden we een fantastische begeleider mee en we hebben de tocht overleefd, zonder uit onze boot te vallen.

Vandaag zijn we even tot in Bosnië gereden en een bezoekje gebracht aan Mostar. Toch een vreemd sfeertje. Het merendeel van de stad is al terug heropgebouwd, maar de oorlog zelf is precies nog niet veraf. En kerhof met allemaal overleden mannen in de periode van 93 tot 96, kogelgaten in de muren, lugubere soevenirs gemaakt van kogels, ... Maar het was zeker en vast de moeite waard om het eens te bezoeken. Het was er ook enorm warm, tot 38°, het warmste wat we tot hier toe gehad hebben.

Nat in het zweet, hebben we onze rit verder gezet naar Dubrovnik. Hier zijn we rond 17u aangekomen. We hebben een kamer binnen de oude stadsmuren. Je mag hier dus niet met de auto binnen; Allemaal heel chique en gezellig, maar met de valiezen hier geraken was minder gezellig. In de warmte trappen op en trappen af met in iedere hand een bagagestuk. Het is denk ik de laatste keer dat we ons laten verleiden om dit type van overnachting te boeken. Alleen al tot hier gestrompeld geraken, was moordend. En die valiezen moeten we overmorgen terug naar de auto krijgen!!

Dubrovnik zelf is wel geweldig. Super mooie stad, wel wat volk maar niet zo op elkaar gepakt als in Split. Morgen staat er wat strand op het programma en in de namiddag een wat uitgebreider bezoek aan Dubrovnik.

Er zit weer al meer als een derde van onze vakantie erop, maar we genieten er met volle teugen van.

Jullie kunnen nu al wat foto's van onze kanotocht bekijken. De kabels van het fototoestel liggen in de auto, en zelfs nu om elf uur s avonds is het nog te warm om naar de auto te wandelen. Dat zal dus voor morgen zijn!

Veel lees en kijkplezier en tot binnenkort!

Olijfje en Popeye

Ragna & co

Hoi daar,

Aan de foto's en de verhalen te zien, hebben jullie het daar zeker naar jullie zin !
Mooie gebouwen, gezellige steden/dorpjes, mooi weer en eens een verfrissende duik... Zalig gewoon !
Ik geniet mee vanop mijn stoel hier thuis !
Blijf er maar lekker van genieten, want de tijd gaat weer veel sneller voorbij dan je verwacht !
Geniet ervan !
Tot binnenkort !!!

Ragna & co

Lucie & Willy

Helaba, de genieterkes! Bij deze foto's zien we toch wat meer rust, ondanks de mooie wandelingen onder een bloedhete zon! Mooie foto's die ons doen wegdromen :o) Profiteer er maar volop van! Véél liefs, xxx